Libnet.ro
UNICEF

09:45

Trei luni de la lansarea Sistemului de Garantie-Returnare in Romania. Impact. Provocari. Rezultate

B1 TV B1 TV,
Trei luni de la lansarea Sistemului de Garantie-Returnare in Romania. Impact. Provocari. Rezultate

Intr-o Romanie tot mai preocupata de protejarea mediului inconjurator, Sistemul de Garantie-Returnare reprezinta un pas esentia in directia colectarii si reciclarii eficiente a ambalajelor de bauturi. Este un instrument meticulos, practic si transparent pentru semnalizarea adoptarii circularitatii economice si a unei profunde schimbari de comportament la nivelul societatii. La aproximativ trei luni de la implementarea acestui sistem, am efectuat o evaluare succinta a impactului, performantelor si provocarilor intampinate pana in prezent de Sistemul de Garantie-Returnare. Am analizat, in special, doi indicatori relevanti: evolutia volumului si a ratei de colectare a ambalajelor SGR si gradul de notorietate si adoptie a Sistemului, printre consumatori, comercianti si producatori. Scurta analiza a evolutiei colectarii ambalajelor prin SGR Conform datelor raportate, in primele trei luni de functionare a SGR producatorii de bauturi au pus pe piata peste 500 de milioane de ambalaje. Daca in luna decembrie au aparut aproximativ 45 de milioane de ambalaje SGR, in luna ianuarie numarul lor a crescut de patru ori, ajungand la putin sub 180 de milioane de ambalaje puse pe piata din Romania. Iar in februarie, numarul lor a fost de sapte ori mai mare decat in prima luna de functionare a SGR. in primele 3 luni ale Sistemului de Garantie-Returnare decembrie februarie) s-au recuperat aproximativ 23 de milioane de recipiente de plastic, sticla sau metal. Luna dupa luna, SGR a sarit de la 31. 000 de ambalaje returnate in decembrie 2023, la 2,2 milioane in ianuarie si la 21 milioane in februarie, de aproape 700 de ori mai mult decat in prima luna de functionare a SGR decembrie 2023). Practic, dupa trei luni am recuperat mai bine jumatate din ambalajele puse pe piata in decembrie. Conform declaratiilor facute de Ministrul Mediului, un ciclu de recuperare al unui ambalaj din piata este de minimum 4 luni. Dar punere pe piata nu inseamna si prezenta la raft. Multe din aceste produse inca sunt prezente in stocurile distribuitorilor sau comerciantilor, iar consumatorii inca nu au acces la intregul volum de ambalaje SGR puse pe piata. Perceptia consumatorilor si a comerciantilor asupra SGR Pe langa progresele evidente in ceea ce priveste colectarea si reciclarea ambalajelor, este important sa recunoastem si sa apreciem si gradul de implicare al populatiei, fara de care nu era posibila aceasta evolutie a SGR. in luna februarie, rata medie de returnare a ambalajelor prin SGR a ajuns peste 6%. Cea mai mare rata de returnare se inregistreaza la plastic 8,82% in februarie 2024 fata de 0,09% in decembrie 2023; Pana in acest moment, din cei 80. 000 de potentiali operatori economici, s-au inscris in SGR peste 70. 000 de participanti producatori si comercianti). Iar aproximativ 30. 000 de comercianti au semnat contractul cu RetuRO, ceea ce inseamna ca peste o treime dintre ei 37. 5%) pot organiza puncte de returnare in Sistemul de Garantie-Returnare. in plus, am demarat in luna februarie o ampla campanie de infomare door-to-door, prin care ne dorim sa ajungem la peste 50 de mii de comercianti din retailul mic si traditional pentru a-i asista in procesul de semnare a contractelor cu retuRO, pentru a le explica aplicat cum functioneaza Sistemul de Garantie-Returnare, cum sa semnalizeze produsele cu garantie la raft sau cum sa isi organizeze punctele de returnare. in ceea ce priveste perceptia consumatorilor asupra SGR, acestia sunt tot mai constienti de proiect si realizeaza ca ambalajele au valoare si sunt motivati sa returneze, fapt confirmat de cele peste 23 de milioane de ambalaje returnate in primele trei luni de functionare. Rata medie de colectare prin SGR a crescut de aproape 121 de ori in primele trei luni de la 0,05% la 6,07%), evidentiind dorinta si capacitatea populatiei de a contribui la protejarea mediului inconjurator. Aceasta este o dovada clara a faptului ca romanii incep sa constientizeze importanta reciclarii si sa actioneze in consecinta. Cu toate acestea, consumatorii isi doresc mai multe puncte de returnare si un proces mai fluid de recuperare a garantiei. in acelasi timp, comerciantii se confrunta cu provocari legate de implementarea SGR-ului, unii amanand adoptarea acestuia, in timp ce altii experimenteaza cu diferite proceduri de returnare pentru a gasi cea mai optima solutie. Important de precizat si ca Ministrul Mediului a recomandat comerciantilor ca atunci cand intampina probleme cu functionarea automatelor de colectare, sa permita consumatorilor sa returneze manual ambalajele SGR. Implementarea unui nou sistem, asa cum este cazul SGR, poate avea nevoie de timp pentru a fi inteles si adoptat de toata lumea. Este necesara rabdare si educatie continua pentru a incuraja si motiva oamenii sa se implice activ in procesul de returnare si reciclare a ambalajelor. Este important sa ne concentram pe evolutia pe termen lung si sa recunoastem ca schimbarile durabile necesita timp si efort. Prin educatie si constientizare constanta putem spera sa vedem o crestere a implicarii si a efectelor pozitive ale Sistemului. Evaluarea beneficiilor Sistemului de Garantie-Returnare SGR-ul nu este doar un instrument de colectare a ambalajelor, ci si o modalitate de a proteja mediul inconjurator si de a promova economia circulara. Cu un potential de a crea aproximativ 600 de locuri de munca verzi, unul dintre obiectivele SGR este acela de a oferi producatorilor de bauturi acces la materie prima reciclata, pentru a fi utilizata la realizarea de noi ambalaje. Este important de mentionat ca alte 14 state europene au implementat sisteme de garantie-returnare, iar studiile de caz arata ca in tarile in care a fost implementat, ratele de colectare au crescut pana la 90%, intr-un interval de 2, pana la 3 ani. in momentul lansarii Sistemului de Garantie-Returnare, Romania avea o rata de colectare separata a deseurilor de doar 13%, situandu-se pe unul dintre ultimele locuri in UE. Dupa 3 luni de zile, SGR a atins deja jumatate din aceasta rata de colectare nationala, pe partea de ambalaje de bauturi. RetuRO are in prezent doua centre de colectare functionale in judetele Cluj si Timis, iar in urmatoarele 3 luni urmeaza sa deschida altele in judetele Brasov, Ilfov, Dolj, Bacau si Prahova. Asa cum am anuntat inca de la momentul lansarii Sistemului, acestea vor fi deschise treptat, pe masura ce apar din ce in ce mai multe ambalaje SGR in piata. in acest moment, capacitatea de procesare a celor doua centre RetuRO, de la Bontida si Giarmata, este de aproape 1,4 miliarde de ambalaje. De aproape trei ori mai mult decat toate ambalajele SGR puse pe piata pana in acest moment. Provocarile primelor trei luni de SGR Reticenta implementarii SGR la unii comercianti, problemele tehnice de la automatele de colectare, procedurile de returnare a ambalajelor si recuperare a garantiei inca neuniforme pentru consumatori sunt unele dintre cele mai frecvente provocari intampinate in primele trei luni de functionare a Sistemului de Garantie-Returnare. RetuRO a luat act si de existenta unor proceduri judiciare indreptate impotriva prevederilor normative din H. nr. 10742021, in special din partea mai multor producatori de vinuri vizati de aceasta reglementare. Procesele in cauza sunt impotriva Guvernului Romaniei si urmaresc suspendarea si anularea reglementarii SGR, in contextul incercarii producatorilor de vinuri de a nu mai fi supusi cerintelor din cadrul acestui sistem. De asemenea, RetuRO a intreprins anumite demersuri judiciare si in legatura cu un numar extrem de redus de producatori, care au decis sa conteste in justitie valabilitatea unora dintre clauzele contractului de prestari-servicii incheiat cu administratorul SGR. RetuRO a obtinut deja castig de cauza in prima instanta intr-un proces initiat de un producator de ape minerale. Important de precizat si ca garantiile pe care producatorii le platesc pentru fiecare ambalaj pe care il pun pe piata si care au aceeasi valoare de 50 de bani, sunt imediat recuperate de acestia in momentul in care produsele sunt facturate si livrate catre distribuitori si comercianti, motiv pentru care nu exista niciun argument pentru ca ele sa fie incadrate ca pierderi de catre producatorii de bauturi. in final, Sistemul de Garantie-Returnare reprezinta un pas inainte in directia protejarii mediului inconjurator si a promovarii unei economii sustenabile in Romania. Cu toate provocarile si dificultatile intampinate, angajamentul fata de protejarea planetei noastre ramane o prioritate pentru toti cei implicati in acest proces. continuă pe B1 TV

ştiri de la B1 TV

actualitate, 09:45

ştirile zilei

 
carturesti.ro
adblock

Confidenţialitatea | Contact

Sitemap

Copyright © 2012-2024 Libnet.roibNet.ro

( 0.345 seconds )